top of page

, 땅으로부터 2024

2024.1.18 Thurs - 3.3 Sun
뮤지엄 웨이브 Museum Wave


서울특별시 성북구 대사관로 13길 66

화-일 10:00-18:00 open(17:00 입장마감), 월요일 휴관

 02-3676-8741

, 땅으로부터 

돌처럼 살리라.

책상 앞에 있는 문구다. 난초 같은 섬세한 마음과 돌처럼 굳은 심지를 늘 동경했다. 그러다 깊은 땅에서 태어난 듯한 동자상을 우연히 만났다. 오랜 시간을 머금고 있는 돌의 장엄함 속에서 슬며시 드러난 동자들의 따뜻한 얼굴들. 이 동자들은 무엇을 먹고 보고 생장하여 이런 다양한 표정으로 서있을까? 이들은 욕심 없는 누군가에 의해 만들어져 지금까지 ‘살아’ 남았다.

내가 먹은 것이 곧 나다. 햇빛이 익힌 음식을 섭생하며 자연이 내 몸에 스며들고 ‘살아’ 있음을 느낀다. 양분을 제공하는 식물과 이를 섭취하는 인간, 모든 생명체는 정밀하게 연결되어 있다. 땅은 삶의 터전이자 생명을 잉태하고 있는 한없이 넉넉한 엄마 품이다. 나는 달과 여성, 절기와 땅에서 수확된 곡식, 채소를 소재로 생명성을 탐구하면서 몸과 마음이 유기적으로 조화로운, 생활 속 ‘양생(養生)’을 추구한다.

단단한 것과 물컹한 것, 삶과 죽음, 영원과 찰나, 하늘과 땅…모든 것은 돌고 돈다. 무한한 시간을 품고 있는 돌들을 중심으로 유한한 생명의 먹거리들을 식물 초상화처럼 표현해 한 공간에 펼쳐 보았다.

 

2024.1. 최혜인

 

Life, From the Earth

 

Live like a stone.

This phrase is placed on the desk. I have always admired the delicate hearts like orchids and the firm determination like stones. In that pursuit, I coincidentally encountered statues that seemed to be born from the deep earth. Within the grandeur of the stones that have been steeped in time, the warm faces of the statues gently reveal themselves. What have these statues eaten, seen, and experienced to stand here with such diverse expressions? They have survived until now, created by someone without greed.

 

What I eat is essentially me. As sunlight ripens the food, nature permeates my body, and I feel that I am "alive." All living beings, from plants providing nutrients to humans consuming them, are intricately connected. The earth is the foundation of life, an endlessly generous mother. Exploring vitality through materials like the moon, women, seasonal changes, and crops harvested from the earth, I seek a harmonious and organic "nourishing life, yangsaeng (養生)," a way of living.

 

Hard and soft, life and death, eternity and fleeting moments, sky and earth—everything revolves. Centered around stones embodying infinite time, I've portrayed the finite nourishment of life like botanical portraits, unfolding them within a single space.

 

2024.1. Hyein Choi

bottom of page